قواعد حمله. بیهوده مهره مهاجم را با مهره مدافع تعویض نکنید . . باید در یکى از عناصر چهارگانه (نیرو.، فضا، زمان ، ساختار پیاده اى ) برترى داشته باشید تا حمله کنید. .هدف عمده در بیشتر حمله ها ایجاد ضعف پیاده اى است . در جایى حمله کنید که نیرویتان قویتر است ،بجز حمله اقلیت که هدف در آن ایجاد پیاده عقب افتاده در ستون باز است . در جهتى حمله کنید که در آن پیاده ها نشانه رفته اند. . پوزیسیون بهتر در مرکز، حمله در جناح را توجیه مى کند.
قواعد دفاع . در هنگام دفاع، صرفه جویى کنید. مهره زیادى دست و پاگیر مدافع است. . ضعف پیاده اى ایجاد نکنید، و اگر مجبور شدید، این ضعف را در حداقل نگاه دارید.قواعد نیرو . کسى که از لحاظ نیرو جلو باشد در۹۰ درصد مواقع برنده است. . وقتى از لحاظ نیرو جلو هستید. اصل اساسى "تعویض مهره ها" است.
قواعد فضا . بکوشید کنترل خود را بر فضا افزایش دهید. . وقتى برترى فضا دارید مهره ها را تعویض نکنید؛ مهره هاى شما با ارزشترند،زیرا مهره هاى حریفتان در هم رفته و فشرده هستند. . با تعویضهاى پیاده اى بازى را باز کنید. . حمله خود را بر پیاده اى متمرکز کنید.
قواعد زمان . پوزیسیون را قفل نکنید یا نبندید .با تعویضهاى پیاده اى بازى را باز کنید.
قواعد تعویض . براى آنکه بدون اتلاف وقت، ستون یا عرض یا قطرى را بگشایید یا تصرف کنید، تعویض کنید. . براى اینکه در اثر عقب نشینى وقت تلف نکنید ، تعویض کنید. . براى آنکه مدافع قویتر را از میان بردارید،تعویض کنید. . هنگامى که از لحاظ قوا جلو هستید تعویض کنید. . وقتى حریفتان ضعف پیاده اى دارد تعویض کنید. . وقتى پیاده رونده دارید تعویض کنید.
قواعد فیل . فیل در پوزیسیونهاى باز بهتر است. . وقتى قطرها را بگشایید، فیل بیشترین کارایى را مى یابد. . فیل علیه پیاده هاى رونده کارایى خوبى دارد.
قواعد اسب . اسب در پوزیسیونهاى بسته بهتر است. . اسب اگر در مرکز مستقر شود بیشترین کارایى را مى یابد . وقتى پیاده هاى رونده متصل دارید، اسب بیشترین کارایى را دارد.
قواعد رخ . رخ به ستونهاى باز تعلق دارد. . هدف نهایى رخ، هجوم به عرض هفتم و هشتم است.
قواعد وزیر . وزیر باید در گشایش در جاى خود بماند و در وسط بازى در مرکز باشد
قواعد شاه . هر چه به آخر بازى نزدیکتر مىشوید، شاه را فعالتر کنید. . پیاده هاى مرکزى مهمتر از پیاده هاى جناحى هستند. . در آخر بازى، پیاده ها نباید همرنگ فیلتان باشند.